Wednesday, March 2, 2011

Sekelip Mata..


Sudah lama
Ku suka duka
Tanpa arah
Abaikan masa
Sukahati ku menjalani hidup
Tiada halangan terbang terbangan
(Masa kan tiba oh sekelip mata)
Tibalah masa ku jatuh
Kerana apa?
Duniaku gelap gelita
(korus)
Awanan biru, aku masih tak layak
Masuk duniamu, milik ku banyak dosa
Kejutkan ku kembali semula
(Masa kan tiba oh sekelip mata)
Tibalah masa ku jatuh
Kerana apa?
Hatiku mengata
(korus)
Awanan biru, aku masih tak layak
Masuk duniamu, milik ku banyak dosa
Maafkan aku, hidupku masih palsu
Maafkan segala-galanya, masaku sudah tiba
Maafkan aku (maafkan aku) ampunilah aku
Maafkan aku (maafkan aku) ampunilah aku

Assalamualaikum W.B.T
Ape khabar anda semua? Semoga berada dalam keadaan sihat² belaka. :). Cube korang paham betul² lirik lagu atas ni.. Ni lagu One Buck Short - Sekelip Mata. Bile korang paham betul² lagu ni, takut pulak rase nye bile ingt mati kan.. Kite ni masih belum cukup lagi amalan nak berjumpe Allah S.W.T, masih banyak dosa yang kita dah buat. Bile kite pergi nanti, semua kita tinggalkan.. Mak, ayah, kakak, abang, adik, semua laaa. Tapi pernah tak kite buat persiapan untuk mati?
Ramai orang akan cakap, 'alaaa, ade mase lagi nanti nak bertaubat kan?' pernah tak terfikir bile kite selesai je bace entry ni kite dipanggil oleh Allah S.W.T, tak sempat kite nak jumpe mak ayah kite nak ucap selamat tinggal, tak sempat kite nak jumpe cikgu kite ucap terima kasih cikgu sebab selalu mengajar saya erti kehidupan ni.. Tak sempat dah. Hanya jasad yang tinggal, roh dah takde.. Jika kita masih ingat akan kematian, Alhamdulillah.. Masih ade lgi iman dalam diri kita ni.. Iman ni kite tak nampk, hanya amalan je yang boleh menampakkan iman dalam diri kita ni..
Aku nak share pengalaman dengan korang sume ni.. Arwah makcik aku umur dalam lingkungan 40-an meninggal dunia hujung tahun lepas ni disebabkan serangan jantung.. Raye tahun lepas aku datang raye rumah die, die batuk². Macam tak berapa sihat laa.. Slalu nye even die demam or tak sihat memang die ceria sangat orang nye.. Memang sangat disenangi la oleh anak² buahnya ni. Tapi bile raye tu die macam muram je, senyap je.. Kitorang datang pun die macam tak brape ceria. Sebelum ni setahu aku die takde pun sakit ape², sihat orangnye, kreatif, serba boleh, macam² die buat..
Selang brape bulan lepas tu, awal² pagi telefon rumah aku berdering.. Memang bile tengah malam and awal pagi telefon bunyi memang aku takut gile, kebiasaanye mesti ade something. Huhhu.. Memang betul, kitorang dapat berita yang makcik aku tu ade kat Hospital Selayang, dekat wab Unit Rawatan Rapi (ICU). Korang paham la kan if dah kat ICU tu macam mane keadaan nye.. Abah pun decide after balik sekolah baru pergi tengok kat Hospital Selayang.. Sebab time tu Final Exam.. Aku pun pergi sekolah macam terkilan, yelaaa. Dulu selalu gurau² tetiba je jadi macam tu..
Bile aku dah balik sekolah, kitorang pun siap² then kitorang gerak g Hospital tu. Aku pun lupe dah jalan pergi hospital tuu.. Redah je lalu K.L ape sume, alhamdulillah sampai jugak akhirnya.. Kakak dah sampai duu dengan kawannya, die dari rumah sewanya dengan kawan² die. Kakak tunggu kitorang sampai baru die masuk. Bile dah kumpul baru kitorang gerak same².. Dah sampai wad ICU, Abah ngan mak dah masuk dulu, tak lame lepas tu abah kluar cakap 'bik iza dah takde dah..' aku pun dengan kakak aku masuk terus tengok, wayar² yang ade kat arwah acik aku tu sume tengah di cabut. Katenye lebih kurang 5 minit lepas acik dah takde.. If aku drive laju sikit agak nye aku dapat jumpe kan. :(
Alhamdulillah sempat jugak la aku tengok jenazah, dan sempat jugak aku bacekan Surah Yassin.. Huhhu. Mati ni kite tak tahu bile.. Allah yang menentukan hidup dan mati kita ni. Jadi kite hendaklah sentiasa bersedia untuk menghadapi mati. Hidup kat dunia ni kite kene slalu DOa, Usaha, Ikhlas dan Tawakal.. Insya-Allah semuanya akan lebih berkat. Aku cerita ni untuk mengingatkan kita semua agar slalu ingat pada mati.. Mati tu pasti cume kite tak tahu bile kan? Jadi, marilah kita same² berebut- rebut membuat amal ibadah.. Wallah u'alam. Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment